Op alles wordt bespaard bij Ryanair, dus ook op piloten: ‘Ze zijn als de dood om dat los te laten'

EINDHOVEN - Je vliegt in het interieur van een goedkope supermarkt, zitten naast je geliefde kan alleen als je bijbetaalt, en beenruimte is er vooral een theoretisch begrip. Maar je komt er ook voor een paar tientjes mee in het buitenland en het is een van de belangrijkste vliegmaatschappijen van Eindhoven Airport. Ryanair. Vrijdag staken de Nederlandse piloten van het bedrijf. Wat is er aan de hand bij de Ierse prijsvechter?

Bart de Boer, tot en met 2008 de baas op Eindhoven Airport, kent Ryanair maar al te goed. Hij was namelijk degene die het bedrijf naar Eindhoven haalde. “Ze hadden een hele andere toon dan andere maatschappijen. Alles bij Ryanair gaat op het scherpst van de snede. Dat gaat om de landingsgelden tot de brandstofkosten, alles wordt uitonderhandeld.”

Keiharde topman
Topman Michael O’Leary staat bekend als iemand die keihard is. Zo dreigde hij eens zonder waarschuwing om al zijn vliegtuigen weg te halen uit Charleroi (België) omdat de beveiligers op het vliegveld staakten. Na drie dagen onderhandelen werd dit voorkomen. Was dat niet gelukt, dan was het vliegveld failliet gegaan.

En ook in Eindhoven zette de Ier wel eens de druk op de ketel, vertelt De Boer. “In 2008 werd de vliegtaks in Nederland ingevoerd. Toen dreigde O’Leary ook om alle vluchten uit Eindhoven terug te trekken en naar Weeze te verplaatsen. Wij zeiden toen als vliegveld, wat kunnen wij hieraan doen? Toen zei hij: ‘je doet je best maar’. Uiteindelijk zijn er niet meer dan een paar verbindingen verplaatst. Ze willen zelf ook graag op Eindhoven vliegen.” Maar de toon was duidelijk. 

LEES OOK: Michiel in spanning door  staking Ryanair: halen zijn vrienden de bruiloft?

Dat harde onderhandelen eindigt niet in de directiekamers. Ook als werkgever gaat de maatschappij ver om de kosten laag te houden. De Boer: “Iedereen vraagt zich altijd af hoe je voor vijf tientjes naar Rome kan vliegen. Nou, door alles op de meest goedkope manier te doen.” De Boer herinnert zich nog toen Ryanair net op Eindhoven Airport was neergestreken: “In mijn tijd hadden alle vliegtuigen nog vrije zitplaatsen. Dan rende iedereen uit de gate naar het vliegtuig voor de beste plek. Wij vonden dat heel klantonvriendelijk. Maar zij zeiden: nee hoor, zo gaat het het snelst.” En het is nu eenmaal een ongelofelijke succesformule gebleken. “Ryanair is als de dood om deze manier van werken los te laten.”

'Enorme angstcultuur'
Maar die formule heeft ook een schaduwkant. Niet alleen in Nederland, maar ook in vier andere Europese landen staken piloten vrijdag. Volgens pilotenvakbond VNV creëert de maatschappij onder leiding van O'Leary een enorme angstcultuur. “Alles heeft consequenties. Zo kan het zomaar zijn dat je na het staken ineens van de ene op de andere dag gedwongen wordt te emigreren omdat er op een andere luchthaven 'meer piloten nodig zijn op dat moment'. Een voorbeeld hiervan: laatst hebben er honderd piloten gestaakt in Dublin, zij worden nu gepositioneerd in Polen", zei een woordvoerder van de vakbond eerder al tegen Omroep Brabant. 

Hoewel ook hij de harde kanten van Ryanair heeft ervaren, koestert De Boer vooral warme gevoelens voor de maatschappij. “Ik heb me nooit oneerlijk behandeld gevoeld. En laten we niet vergeten hoe ze het vliegen hebben veranderd. Als je in mijn tijd naar Spanje ging, moest je twee dagen met de bus. Nu kan je voor een paar centen heel Europa door vliegen.” Lachend: “Er zijn denk ik heel veel Europese huwelijken te danken aan O’Leary.” 

print corrigeer
Publicatie: donderdag 9 augustus 2018 - 19:00
Auteur: der Valk Tobias van